circadin och melatonin

Jag blir så irriterad på dom som blandar ihop dessa mediciner, till och med läkare gör det. Dom är olika. Melatonin är snabbverkande men är inte i kroppen så länge medan. Så den är för dom som mest har insomings svårigheter. Medan circadin är för dom som har svårt att sova under hela natten. Den tar cirka två till tre timmar innan man blir trött om man nu blir det av den och den håller i längre. Circadin har också större risk för biverkningar för den innehåller mer kemikalier som ska göra så att den inte går ut i kroppen på en gång och håller i längre. Men båda innehåller melatonin, det är ju en hormon. Men melatonin och cirkadin är helt olika mediciner men innehåller NÄSTAN samma ämnen.

När jag vart inlagd på bup när jag har tagit menatolin har dom velat att jag tar den read vid klockan sju men då blir jag ju trött en halvtimme efter och sen går den ur kroppen väldigt snabbt så innan jag går och lägger mig har den slutat att värka. Så jag var tvungen att övertala dom. Men den värkar inte så bra på mig och cirkadin gav mig bara migrän undernatten och dagen.

Just nu har jag ingen speciell sömnmedicin som läkaren har skrivit ut. Jag kan välja mellan att ta steosolid, stilnoct, imovan och melatonin. Men jag har vant mig ganska hårt vid stesolid, imovane och stilnoct så jag tar bara melatonin så min natt blir så hackig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0