Tipps

Pappa har bakat underbara goda bullar som ligger illa till.



Tipps till er som har svårt att kontrollera ångest, jag säger inte att det är bra eller dåliga tipps. Vissa är väl kanske dumma att ge ut men jag ska säga vad jag kan göra. Bara för att jag skriver nummer årdning betyder det inte att jag gör det i nummer årdning.

1. Äta, äta, äta. Känn smaken på maten, är den äcklig är den god? Men efter som att mat ger mig ångest, men inte undertiden jag äter det efter som att jag är så fokuserad på att äta. Så mat ångest spyr jag ut, och oftast brukar jag äta, spy, äta så jag blir utmattad så jag tills slut inte orkar känna nått. Men detta gör jag bara på nätterna när jag är ensam.

2. Sova, sova är ett bra sätt att slippa ångest. Jag drömmer mardrömmer men jag har helldre det än att gå runt med en evig ångest som hugger i själen. Men jag kan drömma roliga drömmar också och ibland drömmer jag inte alls. Men det är ju inte kul att sova bort hela sitt liv så då kan man få ångest av det. Så att sova är inte till för alla.

3. Ligga i sängen, känna paniken i kroppen. Ligg kvar. Låt den komma ut. Möt paniken och ångesten. Bevisa att du är starkare än den. Det är okej att gråta medans det händer, det är okej att spänna kroppen och rulla runt i sängen, det är ok att skaka. Om man är ensam hemma och bor i en villa kan man skrika. Annars kan man skrika tyst. Det här är något svårt att göra, vissa kan verkligen inte möta den. Jag brukar försöka med dettta men ångesten och paniken brukar vara oövervinlig. Men för vissa kan det funka.

4. Hitta någon att prata med, ring någon. Men om man gråter och skakar brukar det vara svårt att kunna prata i telefon. Men hitta någon som kan komma över och ge dig närhet är något som brukar funka för mig om det är det jag behöver.

5. Skriva, skriv ut alla känslor, skriv ut ditt hat. Försök att skriva ut det du har ångest över. Skriv vad du vill. Skriv vad som gör dig glad. skriv en berättelse. Försök att skriva bara.

6. Om det är tankar jag inte kan kontrollera brukar jag sätta mig i mitt rum (lägga mig i sängen) och försöka att reda ut dom. Tänka klart på det jag inte har tänkt klart på. Men jag är en så stressad person så det brukar inte funka för då kommer det nya tankar upp.

7. Titta på tv, se på film.

8. Försöka att rita något.

9. Om man har kraft tillatt gå ut och fota skulle det vara ett perfekt alltenativ. Man kommer ut och om det är dag så lyser solen oftast och solen ger energi.

10. Om du har en hund kan du gå ut med den, jag hatar att gå ut själv. Det är tråkigt och jag är väldigt paranoid. Men jag jobbar på att få bort det.

11. Läsa böcker.

12. Spela spel på datorn, internet spel, till köpta spel som the sims.

13. Hjälpa till hemma men det är något jag inte klarar av att göra för att det är något som stoppar mig.

14. Träna, dansa. Något som tröttar ut kroppen.

15. Ta ett piller mot panik och ångest. Det kanske inte är den bästa utvägen men det funkarför vissa, själv tar jag valium. Den funkar mot panik och ångest för mig. Jag har ju provat många andra men valium har funkat bäst.

Jag orkar inte skriva mer alltenativ. Kanske inte dom bästa men det är det jag kommer på just nu. Jag vill inte ta upp dom destruktiva sakerna som jag kommer på. För jag vill inte skapa självskadning hos folket. Ska skriva ner lite tipps om man har ätstörning, inte för att jag kan så många men lite kan jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0